می‌توانستیم با یک ابتکار تهدید «فضای سایبری» را به فرصت تبدیل کنیم

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

می‌توانستیم با یک ابتکار تهدید «فضای سایبری» را به فرصت تبدیل کنیم

 
 
 رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: علی‌رغم ابتکار، استراتژی و رهنمودهای رهبری در خصوص فضای سایبری، بدنه کم‌کاری‌های زیادی داشته؛ به طوری که می‌توانستیم با یک ابتکار استراتژی، فضای سایبری را به فرصت تبدیل کنیم؛ که این کار را نکردیم.

به گزارش پایگاه مردمی ارتش به نقل از  گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در همایش ژئوپلتیک فضای مجازی که در مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی برگزار شد، با اشاره به اینکه فضای مجازی را می توان از ابعاد مختلف بررسی کرد، اظهار داشت: یکی از مظاهر مورد تاکید در حوزه اطلاع رسانی و دادن اطلاعات آزاد، در چارچوب مراکز فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی افزود: خیلی‌ها با ساماندهی فضای مجازی مخالفت می‌کنند و برخی فعالیت‌های فیلترینگ را مودر انتقاد قرار می دهند و وقتی در این حوزه صحبت می‌شود می‌گویند که شما جلوی آزادی اطلاعات و اطلاع‌رسانی آزاد را می‌گیرید.

سردار وحیدی حوزه دیگر در فضای مجازی را مربوط به تعاملات اجتماعی خواند و در ادامه با بیان این‌که می‌توان به فضای مجازی از حوزه حقوق شهروندی نگاه کرد، توضیح داد: ممکن است از این منظر به فضای مجازی نگریست که می‌تواند حقوق شهروندی را بهتر تامین کند، چون کسانی که وارد این حوزه می‌شوند به راحتی می‌توانند دسترسی‌هایی داشته باشند که در نهایت به حقوق شهروندی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، از منظر مباحث فرهنگی دامنه بحث گسترده است؛ موضوعی که می‌توان از حوزه نگاه ملی و جهانی و به قولی شهروند جهانی شدن به آن نگریست یعنی در فضای مجازی همه انسان‌ها شهروند یک نظام جهانی هستند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی سپس با بیان این‌که در حوزه فضای مجازی مفاهیم جدیدی در حوزه قدرت شکل گرفته، گفت: وقتی صحبت از ژئوپلتیک آغشته به مفهوم قدرت می‌شود، مفاهیمی مانند امنیت و حاکمیت را تداعی می‌کند که باید نگاه ویژه ای به آن داشت؛ اهمیت پرداختن به مفهوم ژئوپلتیک فضای مجازی ما را به این سمت می‌کشاند که باید ضمن شناخت آن منافع و مشکلات را تحمیل کرد و برای آن راهکار داشت.

وی با اشاره به این‌که اینترنت به عنوان بستر فضای مجازی توسط شرکت «آیکان» متعلق به آمریکا اداره می‌شود، تصریح کرد: بسیاری معتقدند که این شرکت باید زیر نظر یک سازمان بین‌المللی برود اما با آن مخالفت می‌شود چون آمریکایی‌ها احساس می‌کنند که اینترنت بخشی از نظام قدرت و سلطه آن هاست و آن را در حوزه امنیت ملی و موارد مهم خود تعبیر می‌کند؛ بنابراین باید امروز به فضای مجازی به عنوان بعد جدید قدرت در کنار قدرت اقتصادی، فرهنگی و نظامی نگریست و آن را خوب تحلیل کرد.

سردار وحیدی ادامه داد: آمریکایی‌ها اعلام کردند حمله به فضای سایبری خود را حمله به منافع حیاتی و امنیت ملی خودشان قلمداد می‌کنند که این نشان دهنده میزان اهمیت فضای سایبری است؛ حال این‌که در داخل کشورمان باید اعتراف کرد که علی‌رغم ابتکار و استراتژی از سوی رهبری و رهنمودهای ایشان، بدنه کم‌کاری‌های زیادی داشته به طوری که می‌توانستیم با یک ابتکار استراتژی، فضای سایبری را به فرصت تبدیل کنیم که این کار را نکردیم؛ آن هم در شرایطی که فضای مجازی مرز ندارد و می‌توان از آن به عنوان فرصت استفاده کرد.

وی با بیان این‌که آمریکایی‌ها قرار گرفتن شرکت اداره کننده اینترنت در ذیل سازمان بین‌المللی را قبول ندارند، عنوان کرد: آن‌ها می‌گویند که تنها ذی‌نفعان می‌توانند وجود داشته باشند؛ این مثل کارکرد شورای حکام در پرداختن به موضوعات هسته‌ای و یا FATFاست که 35 کشور به عنوان هیات رئیسه بر سایر کشورهای عضو نظارت می‌کنند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به هزینه‌های حملات نظامی به صورت فیزیکی گفت: حمله نظامی کاری پرهزینه، پر خرج و با تلفات زیاد است که زمان زیادی می‌برد و مشخص نیست که در نهایت تصویب شود یا خیر؛ مثل حمله آمریکایی‌ها به افغانستان است که علی‌رغم گذشت زمان زیاد و تلفات انسانی در باتلاقی گیر کردند که ماندن و یا نماندن‌شان در افغانستان مشکل‌زاست.

وی اضافه کرد: در بعد دیگر، قدرت سیاسی در عرصه بین‌المللی که ممکن است رودررویی دیپلماتیک و درگیری‌های خشن دیپلماتیک را شاهد باشیم که در مقابل دو قدرت نظامی حمله نظامی و سیاسی قدرت استفاده از فضای مجازی قابل قیاس نیست و ممکن است عملیات روانی راه بیندازند که قابل تصور نباشد.

سردار وحیدی بیان داشت: فضای مجازی دارای قدرت پنهانی است که جریانات ضعیف را به تصویر می‌کشاند؛ البته آن‌ها به دنبال به تسلیم کشاندن ایران بودند که جمهوری اسلامی در مقابل آن‌ها ایستاد؛ در همین رابطه یک سیاستمدار آمریکایی پیش از این مطرح کرده بود که آینده خاورمیانه را جوانان شکل می‌دهند که این ناشی از تلاش‌شان برای شکل‌دهی هویت جوانان از طریق فضای مجازی است.

وی توضیح داد: اگر هویت شما در فضای مجازی منحل شود و هویت دیگری پیدا کند، دیگر حرف از سرزمین و کشور چه معنایی دارد؛ در واقع چنانچه فاقد هویت باشید، حرف زدن از این مفاهیم اساسی جایگاهی ندارد.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در پایان گفت: باید ضمن ایجاد زمینه‌های اعمال حاکمیت و فراهم کردن زیرساخت‌های آن در فضای مجازی با نگاه باز و روشن، اتفاقات پیرامون این فضا را بشناسیم؛ البته ما عقب هستیم و باید جبران شود تا بتوان از فرصت‌های بزرگ فضای مجازی به بهترین نحو استفاده کرد.

انتهای خبر/

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا